Nieuws

27
november
2015
Bram de Bruijn

12 business-modellen om je onderneming toekomstbestendig te maken


De laatste jaren duikelen de superlatieven over de noodzaak van veranderende business modellen over elkaar heen. Traditionele organisaties moeten op de schop en op zoek naar nieuwe methoden om geld te verdienen, “de oude aanpak werkt niet meer”. Een worsteling waar menigeen bedrijf op dit moment mee te maken heeft. Maar welke modellen zijn er nu precies en wat kunnen de voor- en nadelen zijn? In dit artikel een greep uit de mogelijkheden. Belangrijkste conclusie? De kracht zit in de combinatie!

1. Recurring revenue / subscription model

Al even vertrouwd, maar door millenniums weer opnieuw uitgevonden. Denk aan SaaS oplossingen, Beautybox, Boldking en HelloFresh. Al deze bedrijven binden klanten door middel van een abonnementsvorm. Is dit dan zo vernieuwend? Eigenlijk niet, denkend aan de Donald Duck die lange tijd ook via een dergelijk abonnementsvorm op de mat is gevallen. Het vernieuwde zit in het feit dat van oudsher traditionele producten nu worden aangeboden op basis van gebruik en gemak en niet zo zeer op bezit of traditioneel koop. Het voordeel van een dergelijk model is absoluut de terugkerende omzet. Nadeel zou kunnen zijn de drempelvrees die veel klanten hebben het abonnement af te sluiten. Transparantie is dus vereist.

2. Advertentiemodel

Het advertentiemodel is groot geworden door radio en TV, maar internet zette het succes ervan in rap tempo door. Er zijn internetbedrijven die volledig drijven op advertentie of reclame inkomsten. Voor nieuwe toetreders is het meest gelopen pad het vinden van een nichemarkt en daar de content en reclame uitingen op toespitsen. Voor specifieke aanbieders kan de advertentieruimte interessant zijn. De markt is op dit moment wel erg vol geraakt en uitsluitend advertentie inkomsten zijn onvoldoende voor een schaalbaar model. De uitschieters daarentegen zijn bijvoorbeeld de beginjaren van Facebook, Yahoo! en Myspace. Deze partijen zijn in staat gebleken de massa aan te spreken.

3. Affiliatie model

In dit model verkoopt partij A de klanten van partij B in ruil voor een commissie of een percentage van de omzet. Zij zijn nooit eigenaar van het product. Hiervan zijn diverse voorbeelden te vinden waaronder vergelijkingssites voor telefonie, verzekeringen etc. Bol.com  is onlangs gestart met het ‘Affiliate Partner Network’ waarmee diverse andere partijen leads genereren voor deze online groothandel. Offline voorbeelden van affiliatie zijn de intermediairs zoals werving- en selectiebureaus. Offline heeft dit model veel terrein verloren.

4. Brokerage model

Synoniemen voor dit model zijn natuurlijk onze eigen Marktplaats en eBay. De essentie van het model is dat de aanbiedende en kopende partij zelf de prijs bepalen waarbij de intermediair kan ondersteunen bij de transactie. Werkspot.nl en de Hoofdkraan.nl is een ander interessant voorbeeld die op deze wijze de werving en selectiemarkt heeft kunnen veranderen. Hiermee verschilt dit model van het affiliatie model.

5. Lokaas model

Iedereen kent wel de goedkope printer die uiteindelijk toch wel prijzig blijkt te zijn wanneer je de cartridges wil vervangen. Dit model is vooral in apps vaak toegepast. Een betaalde app die vervolgens weer vraagt om extra kosten wanneer er meer functionaliteiten worden gevraagd. Wordt ook vaak toegepast in combinatie met het advertentiemodel.

6. Direct sales model

De kracht van dit model is het kunnen uitschakelen van de “middle man”. Dell computers is hier groot mee geworden door direct aan klanten te leveren met een zeer vroeg klant ontkoppelpunt. Op deze manier is maatwerk mogelijk en een lagere prijs voor de eindklant. Het 3D printen zal dit model weer een impuls geven. Denk maar aan het kunnen maken van speelgoed in de printer wat gekocht is van de ontwerpwebsite. Legosteentjes in je eigen favoriete kleur of playmobiel poppetjes met jouw bedrijfslogo. De toekomst hiervan is erg dichtbij. Andere concepten zijn directvandebron.nl of koopeenkoe.nl. Deze bedrijven zijn in staat geweest om direct aan de klant te leveren en daarmee de transparantie van het product te kunnen vergroten.

7. Franchise model

Eveneens een bekend business model wat vooral in groeiende markten erg succesvol kan zijn. Een concept of product wordt verkocht door een distributeur die dicht bij de klant zit, de cultuur kent en met hulp van de franchisegever de winkel runt. In opkomende markten erg populair maar ook in eigen land poppen er regelmatig op. Bekende voorbeelden zijn McDonalds en Subway.

8. Freemium model

Het model van de laatste jaren, gratis instappen voor normaal gebruik maar voor de uitgebreidere versies dienen gebruikers te betalen. Voorbeelden hiervan zijn LinkedIn, Surveymonkey, Google zelf en menig apps. Dit model lijkt erg op het lokaasmodel en wordt vaak gecombineerd met reclame en of datamodel.

9. Low-cost model

Dit business model is in ongeveer elke branche te vinden. Het is ook meer een strategie dan een business model maar omdat het in elke branche kan werken staat deze in de lijst. Denk aan de Aldi, Ryanair en Easyhotel. Lekker duidelijk en transparant, goedkoop in de basis en wil je extra betaal je meer. Er zijn branches waarbij het low-cost model echter nog niet echt heeft toegeslagen.

10.  Data model

Het model van de toekomst. Nielsen, Axiom, Google, Facebook, Twitter verzamelen allen data die ze vervolgens verkopen aan iedereen die meer inzicht wil in haar klanten om producten of diensten aan de man te brengen. De combinatie met dit model wordt steeds vaker gemaakt omdat er steeds meer data beschikbaar is en er door betere analyse waardevolle informatie van gemaakt kan worden. Vooral het kunnen koppelen van systemen gaat makkelijker dan voorheen, met getailleerde informatie tot gevolg. Denk bijvoorbeeld aan nauwkeurige locatiebepaling en zoekgedrag. Google Flu Trends en Google Now zijn twee voorbeelden waarbij duidelijk wordt dat de data die we met z’n allen verzamelen heel waardevol kan zijn.

11. Transactie model

En als één na laatste het traditionele verkoopmodel, een product, dienst of service verkopen zoals boeken, auto’s kleding, de kapper etc. waar ook ter wereld. Steeds vaker in combinatie met een ander business model of aangekleed op eigentijdse wijze.

12. Hybride model

Tot slot, steeds vaker is er sprake van een hybride model. Denk aan Spotify, dat in enge zin een brokermodel is, maar ook Freemium, low-cost, advertising, subscription en hoogstwaarschijnlijk ook data. Uber behoort ook in dit rijtje net als een Facebook en Airbnb. Nu hoeft niet elk business model de nieuwe Uber te worden maar de kracht van een nieuw concept zit in het slim kunnen combineren van verschillende business modellen en het kunnen creëren van de juiste balans tussen klantwaarde en organisatiewaarde.

En nu?

Elk model heeft weer een andere invalshoek die de kijk op het eigen business model kan doen verhelderen. Soms is het veranderen van het model in een specifieke branche voldoende om de concurrentie te verrassen. Denk hierbij aan Uber, Dell, HelloFresh en Ryanair. Buiten Uber bieden de overige organisaties veelal hetzelfde product in een ander jasje of brengen ze het product op een andere wijze naar de klant. Daarom kan het voor elke organisatie van belang zijn om het business model regelmatig te herzien en te bekijken welke nieuwe of aanvullende mogelijkheden er zijn. Dit kan enerzijds door het eigen canvas model tegen de bovenstaande 12 modellen te houden of juist te vergelijken met de concurrentie, een kleine aanpassing kan het begin zijn van grote veranderingen.


 
Logo Header Menu