Nieuws

7
september
2016
Marlou Houdijk

De balans na 1 jaar consultancy: ‘Het zijn net mensen’

Superman_Dal-Segno

Hoe kom je van de ‘goede doelen wereld’ in de management consultancy terecht? Op het eerste gezicht niet de meest logische stap. Tot voor kort werkte ik als marketing manager bij UNICEF. Een jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar de wereld van de management consultancy, bij Dal Segno, een club met veel ervaring in de financiële branche. Nu, precies een jaar later, is het een mooi moment om de balans op te maken. En stiekem blijken die twee werelden helemaal niet zo ver uit elkaar te liggen…

Breed palet aan onderwerpen

Van tevoren had ik amper kunnen overzien wat een breed palet aan onderwerpen er zoal voorbij komt als je bij een adviesbureau werkt: het bedenken van een nieuw platform om verzekeringen op een andere, ècht klantgerichte manier te vergelijken. Het verkennen van de toekomst van de energiebranche. Het ontwikkelen van een inspirerende tool om te bepalen wat je kan met alle ‘disruptive’ trends die razendsnel op organisaties af komen. Het neerzetten van een product en business model voor een software ontwikkelaar in de verzekeringsbranche. Het inrichten van een operationele afdeling bij één van de duurzame banken. Het bedenken van een nieuwe propositie voor een kredietverstrekker op basis van wat potentiële marktsegmenten belangrijk vinden. Het ontwikkelen van nieuwe vormen van dienstverlening en customer journeys in de uitzendbranche met een ‘lean start-up’ aanpak.

De gewetensvragen

Een vraag die ik vaak gesteld krijg, is hoe dat nou zit met die overstap van een goed doel naar een consultancybureau, binnen andere sectoren. En een andere vraag is wat de rode draad is achter al de verschillende onderwerpen die de revue passeren, hoe kan je daar allemaal verstand van hebben?

Het antwoord op beide vragen is eigenlijk hetzelfde. Vooropgesteld: je kan nooit overal verstand van hebben, zoals medewerkers binnen een organisatie werkelijk àlle ins & outs kennen. Maar dat is vaak juist erg fijn: als je op een afstand staat, kan je makkelijker vragen stellen die uitdagen en word je niet gehinderd door de dagelijkse perikelen en overwegingen als ‘ja, maar dat hebben we al eens geprobeerd en dat werkt niet…’.

Het belangrijkste is dat je met een gedegen ervaring met marketing en bedrijfskunde en een dosis gezond verstand snel tot de kern van de vraag kunt komen. Daarmee kun je voor iedere opdracht snel bepalen wat de belangrijkste knoppen zijn om aan te draaien.

Het antwoord: klantwaarde

Maar terug naar het antwoord op de vragen: verschillende branches lijken op elkaar. Niet op het eerste gezicht, maar uiteindelijk begint het allemaal met de klant – of donateur, verzekerde, enzovoorts… Net als bij UNICEF verplaats ik me nu in de schoenen van de klanten van mijn opdrachtgevers en bedenken we gezamenlijk een passend aanbod dat leidt tot loyale klanten, binnen een business model waarmee je als organisatie onder de streep ook nog wat overhoudt. Een aanbod dat daarmee waardevol is voor onze opdrachtgevers, maar altijd start bij de waarde voor de klanten van onze opdrachtgevers.

De bevindingen: ‘Het zijn net mensen’

Klinkt allemaal simpel, en erg mooi – in een ideale wereld. In de èchte wereld ziet dat er vaak anders uit: verzekeraars die het hebben over polisnummers in plaats van klanten. Bedrijven die niet eens weten wie hun klanten zijn. Producten die het leven van klanten moeilijker in plaats van makkelijker maken. Afdelingen die vastlopen in tegenstrijdige targets.

In een recent artikel over hoe toch om te gaan met die ‘lastige doelgroep millenials’ stond een mooie uitspraak: ‘probeer ze als mens te zien, met hun eigen behoeften’. Probéér ze als mens te zien? Als in: het zijn ook net mensen? Zolang er zo wordt gedacht, is er nog veel werk te verrichten.

En stiekem is daarmee de essentie van mijn werk niet heel erg veranderd. Het gaat uiteindelijk altijd om de klanten – of donateurs – die je wil bereiken en bedienen. En als je als bedrijf je klanten blij weet te maken door effectief en efficiënt in te spelen op wat ze willen, wordt de organisatie er ook beter van!

PS Lijkt het je ook wel wat om als management consultant aan de slag te gaan? Dal Segno zoekt regelmatig nieuwe collega’s met marketing expertise. Interesse? Kijk dan op www.klantwaardemakers.nl.

PS PS Loop je binnen je organisatie ook rond met vragen rondom marketingstrategie en klantwaarde? We zoeken niet alleen nieuwe collega’s, maar ook altijd mooie opdrachten. Schroom dan niet om contact op te nemen of kijk op www.dalsegno.nl.

PS PS PS Bij Dal Segno houden we erg van goede koffie. Dus als je gewoon een kopje wil komen drinken van onze speciaal gebrande Dal Segno koffie, kan dat altijd!


 
Logo Header Menu