Nieuws

30
mei
2016
Roel Frietman

Bestaansrecht – van dromen naar doen

Het bestaansrecht van de koekjesfabriek

Hoe gepassioneerd ben ik over mijn baan? Doe ik wat ik écht leuk vind? Stel ik mezelf de vraag wat ik deze week geleerd heb? Het waren vragen die ik mezelf stelde toen naar mijn motivatie werd gevraagd waarom ik een baan als consultant bij Dal Segno ambieerde.

Ik was 30 jaar en werkzaam bij een groot netwerkbedrijf in de energiesector. Een bedrijf met een maatschappelijke rol, een groot aantal medewerkers en met een sterke focus op technologie. Aandacht voor de klant was jarenlang geen prioriteit – het product verkocht zichzelf.

Het bestaansrecht van organisaties

Vanuit mijn studie heb ik geleerd om vanuit de klant te denken. Om te overleven moet je als organisatie langdurige klantrelaties opbouwen door toegevoegde waarde te leveren. Met het overtreffen van de verwachtingen van de klant als het ultieme doel op weg naar loyaliteit. Maar binnen dit bedrijf stond het woord klant zelfs ter discussie en werd er constant over aansluitingen gesproken. Ik verbaasde me over het gemak waarmee deze verwarring werd genegeerd. Het kon en moest anders.

De koekjesfabriek versus de dromers

Binnen het bedrijf was er een strijd gaande. Aan de ene kant stond de koekjesfabriek, een gedateerd gebouw van zo’n honderd jaar oud waar gestuurd werd op het steeds efficiënter produceren en vervoeren van de populairste koekjes.

Aan de andere kant zaten de dromers. Zij hielden zich niet bezig met de fabriek. Nee, zij droomden over een toekomst waar de klant zijn eigen koekjes thuis bakte. In de beleving van de dromers stond de bestaande business in de toekomst onder druk en zou de fabriek geen rol meer hebben.

Het was een strijd tussen twee werelden, tussen stabiliteit en flexibiliteit. De organisatie zocht naar een balans tussen deze uitersten en ik was midden in deze strijd beland. Ik koos voor de dromers en ging aan de slag bij een start-up met de droom om zoveel mogelijk huizen energiezuinig te maken. Als team kregen we de ruimte om te experimenteren. We mochten fouten maken, daarvan leren en het opnieuw proberen. Zo hebben we onze droom beetje bij beetje omgezet in realiteit.

Stilzitten is geen optie

Veel sectoren zitten in een omwentelingsfase. Technologische ontwikkelingen zetten het bestaansrecht van traditionele markten onder druk. Elke week poppen er start-ups op die met hun disruptieve businessmodel hierop in willen spelen. Stil blijven zitten is op de lange termijn geen optie. Deze veranderende wereld vraagt echter om nieuwe waardeproposities, complexere businessmodellen en partnerships met partijen buiten de eigen branche. Het blijkt lastig om de realiteit van nu en de mogelijkheden van morgen binnen hetzelfde bedrijf tot een succes te laten komen. De uitdagingen zijn verschillend en vereisen een andere manier van werken. Door de toekomst los van het nu te organiseren ontstaat er ruimte en rust in beide werelden. De fabriek kan zich hierdoor richten op het maken van koekjes en de dromers op het realiseren van hun dromen.

De mogelijkheden zijn eindeloos, maar dat vraagt om keuzes. Bedrijven moeten daarom steeds beter leren luisteren naar de klant. Iets waar de energiemarkt overigens van oudsher weinig ervaring mee heeft.

De toekomst begint vandaag

Mijn antwoord op de vraag waarom ik als consultant bij Dal Segno aan de slag wilde? Het volgen van mijn eigen passie voor dromen over de toekomst. Door mijn ervaring bij andere organisaties met vergelijkbare uitdagingen in te zetten, werk ik aan die toekomstdroom en daarmee stiekem ook aan mijn eigen bestaansrecht.

Aan de slag

Ben je benieuwd hoe jij vandaag met de toekomst aan de slag kunt gaan? Hoe je écht kunt luisteren naar je klant? Of welke oplossingen er zijn om je bestaansrecht als organisatie te versterken? Kom dan eens langs op ons ontwikkellab of bezoek ons op www.dalsegno.nl!


 
Logo Header Menu