Nieuws

19
december
2014
Han Pieter Mulder

Creativiteit wint!

disruptive-innovation

‘Disruptive innovation’. Een innovatie die een nieuwe markt neerzet en een bestaande daarmee op zijn kop zet. Komt meestal door een nieuwe technologie, maar kan ook een briljant idee zijn. Er is geen markt die momenteel ontkomt aan disruptive innovation. Zo ging Vinyl over in de CD en werd de CD een MP3 bestand in iTunes. En wat is de opvolger van Spotify? Netflix doet iets vergelijkbaars voor film, maar gaat weer een stapje verder: zij creëren inmiddels ook de content zoals House of Cards. Maar gelukkig, voor de echte liefhebbers is er nog steeds een markt voor Vinyl, het zal er nooit helemaal uitgaan.

Disruptive automotive?

Leuke ontwikkelingen, maar voor sommigen minder leuk als je nog middenin de ‘oude’ wereld zit. Neem de automotivemarkt. Autoverkopen zijn lager dan ooit, we rijden minder en onderhoudsintervallen worden langer. We hebben minder geld over voor een auto en zoeken de laagste prijs voor het hoogst noodzakelijke. Wordt het elektrisch, wordt het waterstof of wachten we kernfusie onder de motorkap af? BMW is met de i3 weer gestart met de productie van modulair opgebouwde auto’s. Dat betekent nogal wat voor onderhoud. Wat moet je met dit alles als je vandaag autodealer bent? De boot missen lijkt dodelijk, zie de voorbeelden van Nokia en Blackberry.

Disruptive dienstverlening?

En hoe zit het in de dienstverlening? Wie had gedacht dat het notariaat moet concurreren met de Hema? En dat accountants en advocaten volgen is geen vraag meer, maar een zekerheid. En organisatie-advies bureaus? Grote jongens vallen om, gespecialiseerde ZZP-ers overspoelen de markt, kennis is 24/7 gratis beschikbaar via het internet; kortom, wat is de toegevoegde waarde van een adviseur, en in ons geval, de ‘making marketing successful’ adviseur?

Creativiteit wint!

Mijn antwoord is CREATIVITEIT. En uiteraard gecombineerd met methodisch werken en kennis. Creativiteit is (voorlopig?) nauwelijks tot niet te automatiseren of in technologie om te zetten. Creativiteit is de moeder van ‘disruptive innovation’.


Tags: Automotive, Creativiteit, Dienstverlening, Disruptive innovation,
 
Logo Header Menu