Nieuws

14
juni
2013
Dal Segno

De klant centraal stellen: een wens, maar de realisatie….. (5)


Enige tijd geleden ben ik begonnen met het toelichten van de zes redenen die ik zie die het voor organisaties lastig maken om de klant echt centraal te zetten. Hieronder licht ik de laatste twee factoren toe.

5. Veranderen is moeilijk

Al jaren wordt op een andere manier gewerkt. Om over te stappen naar een klantgecentreerde manier van werken, moet echt een noodzaak worden gevoeld. Kennelijk is dit nog niet – of onvoldoende – het geval. Het wordt als project opgepakt en vervolgens niet geïntegreerd in de dagelijkse praktijk. De mogelijkheden om terug te vallen in oude patronen zijn daarmee legio. En dat gebeurt dan ook.

6. De donkere kant van lichtende voorbeelden

Vaak wordt geloofd in wondermethoden en de prachtige succesverhalen van enkele organisaties. Zonder de intrinsieke overtuiging gaat men halfslachtig aan de gang met de wondermethode. Als dan vervolgens het resultaat uitblijft, komt de teleurstelling en blijft men hangen in het kijken naar waar men gefaald heeft.

Veranderen naar klantgecentreerd werken, vraagt een oprechte overtuiging en wil, in combinatie met een constante focus. Het is hard werken waarbij het proces om er te komen telkens kritisch moet worden bekeken en bijgesteld. En dat proces is voor iedere organisatie weer anders.

Met het toelichten van deze laatste twee redenen is dit verhaal nog niet klaar! Deze zes factoren zijn zeer waarschijnlijk niet uitputtend. Er zijn vast lezers die meer redenen onderkennen. Ook zullen er mensen zijn die hun (denkrichtingen van) oplossingen willen delen. Ik hoor ze graag!


Tags: change, customer centricity, Customer Value, klant centraal, klantgecentreerd, klantgericht, klantgerichte organisatie, klantwaarde, organisatiedenken, organisatiestrategie, veranderen,
 
Logo Header Menu