Nieuws

24
november
2012
Han Pieter Mulder

De paradox van de herhaling


Je hebt een waardevol leven. Met een huisje, boompje en beestje behoor je volgens het CDA tot de hoeksteen van onze samenleving. Elke dag op het fietsje of in de auto naar het werk, iedere maand worden de euro’s opnieuw geteld en 2 keer per jaar lekker op vakantie. Het leven lacht ons tegemoet. Soms dromen we weg bij een soort van “Zwitserleven” gevoel en hopen we de loterij te winnen. En dan komt die dag dat alles anders gaat. Je wordt ziek, je wordt ontslagen of wint inderdaad die loterij. Verschrikkelijk, en dat net nu je zo lekker in je karrespoor zat…. Je hebt tijd nodig om te genezen, een nieuwe baan te vinden of het geld op te maken. Maar dan, na weken of soms maanden, kom je weer in een nieuw karrespoor terecht en vind je dat je, ondanks de omstandigheden, het weer goed voor elkaar hebt. Hoe dat komt?

In een karrespoor trekt het leven als een herhaling iedere dag voorbij. En herhaling geeft vertrouwen en houvast. Volgens Maslow zijn we daar juist naar op zoek, en dat is nu precies waar organisaties op inspelen. Organisaties maken klantwaarde als ze vertrouwen creëeren bij hun klanten, door er bij herhaling op te wijzen wat zij te bieden hebben en hoe ze dat doen. Zo let Albert Heijn op de kleintjes, Witte Reus wast een berg en kost een beetje en het Zeeuws meisje is nog steeds erg zuinig.

Maar zoals we weten komt vertrouwen te voet en gaat het te paard. Het is juist daarom van belang de ‘gewonnen’ klantwaarde te koesteren. Dus keer op keer luisteren naar je klant en leveren wat je belooft, bij nieuwe of bestaande klanten. En voor veel organisaties betekent dit dat zij buiten hun ingesleten karrespoor moeten treden… Niet één keer, maar iedere dag weer.


Tags: klantvertrouwen, klantwaarde,
 
Logo Header Menu