Nieuws

4
mei
2013
Han Pieter Mulder

Het stenen tijdperk?


Wat zijn we toch aandoenlijke wezens. Dag in dag uit zijn we hartstikke druk met onze maatschappij. Iedereen doet dat op zijn of haar eigen wijze, bijvoorbeeld door te werken voor een inkomen, kinderen op te voeden, door vrijwilligerswerk te verrichten, het geven van mantelzorg en nog 1001 andere voorbeelden. We willen ‘vooruitgang’ boeken en ons verder ‘ontwikkelen’ in het onderhouden van onze maatschappij. Hoe doen we dat dan? Zomaar wat observaties:

Onze kinderen hebben tegenwoordig computers op hun telefoons die meer kunnen dan de grootste computer 25 jaar geleden. Hoe deden wij dat dan 25 jaar geleden? Toen gebruikten we ons brein. Hulde aan de computers?….. nog steeds is er geen computer die het creërende vermogen heeft van één enkel menselijk brein.

We hebben social media bedacht. Daarmee is het heel eenvoudig om informatie binnen grote groepen mensen te delen. Echter, het groepsgedrag dat mensen vertonen binnen socal media is niet wezenlijk anders dan 100 jaar geleden op de voetbalclub.

Vroeger had je Ben Hur. Tegenwoordig heb je echtscheidingstelevisie op RTL4.

Crowdsourcing is hot: samen werken aan iets nieuws. Is dat niet precies zoals grote steden als Amsterdam en New York zijn ontstaan?

We hebben crises waarbij het geld op is, en toch is er ergens 80 miljard dollar over om een bedrijf (Facebook) naar de beurs te brengen dat nog geen 10 jaar oud is.

We bedenken regels om humane misstanden te voorkomen maar ook om financiële crises te bezweren. En wie hebben er grote invloed op de totstandkoming van deze regels? Zijn dat niet de grootste overtreders van deze regels zelf?

Nog niet zo heel lang geleden, in de tijd dat Nederland nog haar eigen maakindustrie had, was de distributieketen kort en wisten we wie onze boterham betaalde, namelijk de klant. Het bedieningsconcept was helder.
Tegenwoordig hebben we het begrip klantwaarde nodig omdat we vaak niet meer weten waar de boterham (letterlijk en figuurlijk) vandaan komt.

Volgens mij hebben we nog een lange weg te gaan…..


Tags: bedieningsconcept, Facebook, klantgerichte organisatie, klantwaarde, social media,
 
Logo Header Menu