Nieuws

30
maart
2016
Han Pieter Mulder

In het karrespoor of een straatlengte voorsprong?

karrespoor

Disruptie en de problemen bij retailend Nederland. V&D houdt de laatste uitverkoop en Perry Sport is deels gered. Waarom zijn dit soort bedrijven niet mee ontwikkeld in de wereld waarvan men zegt dat die zo snel en ingrijpend veranderd? Want ieder bedrijf kan een exponentiële organisatie worden (Exponentiële organisaties, Salim Ismail en Youri van Geest). Dat zijn bedrijven die 10x beter, sneller en goedkoper zijn. De verwachtingen van consumenten worden ook steeds hoger wat dat betreft, dus bedrijven moeten zichzelf wel opnieuw uitvinden. Waarom lukt dat bij de oude bekenden in onze winkelstraten dan niet?

De uitzondering komt echter vaker voor dan de regel. Afgelopen weekend nog bij het betalingsverkeer, toch de bloedsomloop van onze kapitalistische wereld: deze ligt 4 dagen stil met Pasen. RTL noemde het goed nieuws: “Over 3 jaar gaat geld overboeken wél 24 uur per dag door”.
Drie (!) jaar, dat is lang. Bedrijven als Uber, Airbnb en Groupon hebben hun waarde in 3 jaar tijd zien ver-tien-voudigen. Zijn banken tegen die tijd niet allang ingehaald door fintech’s?

Dichter bij huis. Onze eigen adviespraktijk. Wat doen onze klanten in hun ontwikkeling om te voorkomen dat hen hetzelfde lot als retailend Nederland is beschoren?

1)   Ze stellen andere vragen
Onze klanten realiseren zich dat ze moeten vernieuwen. Dit uit zich in een veranderende vraagstelling waarvan men het antwoord niet weet (en men het voorheen wel dacht te weten). Steeds meer zijn zij op zoek naar vernieuwende proposities of een aangepaste positionering. En het bewustzijn om verder te moeten ontwikkelen begint bij het stellen van de vraag. Dat is dus positief!

2)   Ze willen innovatief zijn, niet disruptief
Tegelijkertijd zijn onze klanten realistisch en helemaal niet op zoek naar dat ene, disruptieve idee. Wél willen ze innovatiever worden en andere werkwijzen toepassen. Efficiënt en kortcyclisch ontwikkelen. Maar dan moet je ook durven vallen en weer opstaan, en dat is spannend.

3)   Ze willen bestaande structuren herzien
Efficiënt en kortcyclisch ontwikkelen, zoals toepassen van lean startup, betekent bedrijfsbreed denken, samenwerken en leren door fouten te mogen maken. Vertrouwen in elkaar is dan een groot goed. De meeste managementstructuren werken juist andersom want die zijn ingericht op controle in plaats van vertrouwen. En dan wordt efficiënt en kortcyclisch ontwikkelen toch moeilijk. Hoe moet je managementstructuren inrichten op vertrouwen? Is dat niet praten met de kalkoen over het kerstdiner?

Hier ligt mijn inziens dan ook de grootste uitdaging. Kort cyclisch innoveren met de ruimte om te leren van je fouten, dat geeft bedrijven een straatlengte voorsprong. Het succes hiervan hangt echter samen met het loslaten van ingesleten karresporen!


 
Logo Header Menu