Nieuws

8
oktober
2017
Sietske Pruimers

Word jij de innovatieheld in jouw bedrijf?

Innovatie werkend maken. Word een innovation hero - Marlou Houdijk en Sietske Pruimers tijdens Mixed Emotions Live 9 november 2017

Hoe komt het dat het ene bedrijf wel succesvol weet te innoveren en het andere niet? Iedereen die bewust bezig is om zijn of haar bedrijf succesvol te maken vraagt zich regelmatig af: “Waarom doen wij niets met deze nieuwe techniek?” Of je kijkt naar een nieuw product van een concurrent en denkt: “Dat idee hadden wij ook, waarom lukt het hun wel en ons niet?” Het zijn goede vragen. Sterker nog: Als je ze niet kunt beantwoorden, dan heb je stappen overgeslagen in je innovatieproces. Dat zou een innovatieheld niet overkomen. En dáár gaat het over in Dal Segno’s presentatie op 9 november tijdens Mixed Emotions Live, hét inspiratiefestival voor marketing- en communicatieprofessionals.

Over het algemeen vinden we dat innovatie de manier is om verder te komen. En terecht! Want we zoeken allemaal naar manieren om ook in de toekomst nog waardevol te zijn voor onze klanten en de concurrentie voor te blijven. Kijk maar naar die bedrijven als Apple en Coolblue die continu innovaties lanceren. Toch kennen we die meestal alleen van de buitenkant, van presentaties op marketingevents… Bij de meeste bedrijven gaat het innoveren minder soepel. Ze zitten boordevol ideeën, waarvan slechts enkele worden uitgewerkt en daarvan weer enkele na meerdere pogingen tot marktklare producten leiden. De ontwikkeling blijkt altijd duurder dan vooraf gedacht, waarmee ‘innovatie’ soms zelfs een slecht imago krijgt. Dat vinden wij bij Dal Segno ontzettend jammer, want er zijn echt manieren om innovatie werkend te maken.

Innovatie is meer dan post-its plakken.

Het begint bij begrijpen dat innovatie meer is dan creatieve brainstormsessies met veel post-its. Het is een beheersbaar proces. De grootste uitdaging blijkt altijd te liggen in het voltooien van dit complete proces. Van begin tot eind maak je keuzes, zodat je aan het eind van de rit dondersgoed weet waarom bepaalde trends voor jouw bedrijf niet interessant zijn om op in te spelen. Anderzijds breng je daarmee focus aan, waarmee één innovatietraject met de juiste aandacht en capaciteit doorlopen kan worden. Het resultaat is dat je antwoord hebt op de vragen waarmee dit artikel begon.

Helden zitten niet op de rots

De regisseur van dit alles is de innovatieheld van jouw bedrijf. Niet de hoogste manager, of de grootste aap op de rots. Het is die volhardende innovator die de organisatie helpt om een kansrijk idee te herkennen; die verbinder die de juiste experts, klanten en partners bij elkaar weet te brengen. De held die – met behoud van creativiteit – klantgerichte innovatie beheersbaar en vooral wérkend weet te maken. Het begint bij weten waar je moet beginnen en dan is in feite iedereen in staat om de innovatieheld te zijn!

Word een Innovation Hero!

Ken jij die kriebels; dat gevoel dat je aanjager wilt zijn van nieuwe ontwikkelingen? We delen graag onze kennis en willen de innovatieheld in elke marketeer, ondernemer en manager wakker schudden. Daarom verzorgen mijn collega Marlou Houdijk en ik namens Dal Segno de inspiratiesessie ‘Word een Innovation Hero’ op 9 november 2017 op Mixed Emotions Live, hèt inspiratiefestival voor marcom-professionals, in de Gigant Apeldoorn.
Zien we je daar? Bekijk hier de line-up van Mixed Emotions Live en schrijf je in.


Tags: events, innovatie,
 
Logo Header Menu