Nieuws

25
oktober
2016
Roel Frietman

Is innoveren de nieuwe norm?

Is innovatie de nieuwe norm?

“Denken jullie dat wij over tien of twintig jaar nog bestaan?”

We zaten in een ronde vergaderzaal die wat betreft vorm en sfeerbeleving niet zou hebben misstaan bij een hippe startup in hartje Amsterdam. Tegenover ons in de zaal echter geen millennials in hoodies maar een groep managers werkzaam voor een grote verzekeraar.

“In ieder geval niet meer in dezelfde vorm”, antwoordden wij. Nationale Nederlanden had net een dag eerder een vijandig bod uitgebracht op Delta Lloyd. De discussie focust zich op het bestaansrecht van grote instellingen en de noodzaak om te innoveren.

Innoveren is hot en happening, een ware hype. Liefst in een hippe inspirerende omgeving, met goede koffie, weinig regels en veel creativiteit. Afgekeken van bekende startup en fintech bedrijven in de VS. In die ontwikkellabs wordt naarstig gezocht naar dat ene gouden ei waarmee de organisatie zich kan aanpassen aan de klantwensen en organisatiedynamiek van morgen en overmorgen.

Technology is a resource-liberating mechanism. It can make the once scarce the now abundant.” ― Peter Diamandis, Abundance

Naast de hype is er ook de noodzaak om te veranderen. Het aanblijven van de lage rente voor een langere periode zorgt voor allerlei problemen bij financiële instellingen. De golf van technologische ontwikkelingen en het steeds sneller digitaliseren van producten en diensten volgt een exponentiële groeicurve. Dit heeft impact op alle aspecten van ons leven en op het gedrag en de behoeften van klanten. Een risico voor financiële instellingen omdat kleine initiatieven met relatief weinig middelen kunnen toetreden tot de markt en een enorme verandering en concurrentie kunnen ontketenen.

Disruptief vs. incrementeel veranderen

Al van kinds af aan leren we van onze ouders wat goed is en wat fout. We bouwen kennis op over wat mogelijk is maar ook over wat we beter niet kunnen doen. Een nare ervaring zullen we proberen te vermijden en leuke ervaringen zullen we herhalen. Ook organisaties bouwen graag voort op bestaande kennis en processen. Het verleden vormt daarmee de basis waarmee we de toekomst proberen te voorspellen.

Incrementele verandering is erop gericht om een kleine wijziging door te voeren op een bestaande situatie. Vaak is de verandering gebaseerd op een rationele analyse van de huidige situatie en is er een duidelijk omschreven nieuwe verwachte eindsituatie. Achterliggende gedachte is dat via een aantal gecontroleerde stappen een kleine verandering door te voeren is.

Planning and forecasting are only accurate when based on a long, stable operating history and a relatively static environment. Startups have neither.” ― Eric Ries, The Lean Startup

Organisaties zijn gewend aan dit soort incrementele veranderingen. Disruptieve verandering vereist echter het accepteren van onzekerheid en daarmee het overboord zetten van de voorspelbaarheid van de uitkomst.

Disruptieve verandering is onvoorspelbaar, moeilijk en risicovol. Bekend en door Peter Diamandis vaak gebruikt voorbeeld hiervan is het bedrijf Kodak dat als grote speler in de jaren 80 zelf de digitale camera uitvond maar het potentieel ervan niet kon inschatten. Deze onzekerheid en de vraag of de innovatie wel past bij het gevestigde bedrijf maakt het voor organisaties en medewerkers lastig om met volle overtuiging in te zetten op een disruptieve verandering. Het einddoel is namelijk onduidelijk en vereist daarom het aanvaarden van onzekerheid, risico en de kans op falen als de nieuwe norm.

Om terug te komen op het voorbeeld van Kodak: in de hoogtij dagen werkten hier tienduizenden mensen, terwijl Instagram succesvol is gemaakt door slechts een handvol mensen. Kleine, nieuwe bedrijven zijn wendbaar door het gebrek aan legacy en de digitale mogelijkheden van vandaag de dag.

De vraag hoe je hierop inspeelt is dan ook niet gemakkelijk te beantwoorden. Gevestigde organisaties zijn vaak sterk afhankelijk van de klanten van vandaag en kunnen zich door legacy niet zo vrij bewegen als startups. Tegelijkertijd is stilstaan geen optie meer. Daarom laten veel financiële instellingen zich inspireren door de startup en fintech bedrijven in de Verenigde Staten. Silicon Valley is bij uitstek de speeltuin voor nieuwe, disruptieve organisaties.

Lef en koers

Wij vragen ons hardop af of de disruptieve trend zonder meer geschikt is voor alle onderdelen van de organisatie. Is het toepasbaar op alle strategie- en marketingvraagstukken? Zijn organisaties net als de dolende dertiger? Zoekende naar het vervolg van hun bestaan in een wereld vol keuzes en sociale druk? Je moet wel enorme lef hebben om af te stappen van de gebaande paden. Maar ja, het gaat niet voor niets over ‘innoveren’.

Over de auteurs

Karlijn de Bruijn en Roel Frietman zijn allebei werkzaam als klantwaarde makers bij Dal Segno organisatie advies. Naast een passie voor marketing voelen ze zich helemaal thuis in de wereld van innovatie, Lean Startup en Agile.

Voor het tot stand komen van dit blog – en de volgende blogs over innoveren – willen we graag de deelnemers van de Dal Segno ontwikkelsessie over innovatie bedanken voor hun input en inzichten. Marjan Themans, Martijn Kouwenhoven,Hanno Mook, Stephan Trimbos en Kristel van Kollenburg.


Tags: agile, innovatie, Lean Startup, veranderen,
 
Logo Header Menu