Nieuws

6
oktober
2014
Karlijn De Bruijn

Klantbeleving; een nachtje slapen in je potentiële droomhuis

klantbeleving

Het kopen van een huis is voor de meeste Nederlanders een spannende en belangrijke gebeurtenis; het is mogelijk de grootste aankoop van je leven. Steeds meer Nederlanders begeven zich op de huizenmarkt, zo blijkt uit de stijgende verkoopcijfers in het 2e kwartaal van 2014. Het aantal verkopen ligt namelijk ruim 41% hoger dan hetzelfde kwartaal in 2013, meldt makelaarsorganisatie NVM. Oorzaken hiervan zijn onder andere het toenemende vertrouwen in de economie en gunstige voorwaarden zoals de belastingvrije schenking van ouders aan hun kind(eren). Een regeling die geldt tot eind 2014.

Reden te meer voor kopers en verkopers de markt nú te bestormen. Maar in hoeverre weet je zeker dat je tot een goede koop over gaat? De financiële en bouwtechnische details van een huis komen op papier goed uit de verf. En een bank kan van te voren helder inzicht geven in wat tot de financiële mogelijkheden behoort. Gevoel en beleving van de koper zijn echter heel andere dingen. Vaak is de rondleiding door een makelaar niet toereikend genoeg om een zeker en gerust gevoel te krijgen.

Nationale-Nederlanden, Funda en NVM denken kopers en verkopers tegemoet te komen door op 17 oktober de ‘Nationale Huizennacht’ te organiseren. ‘Deze nacht hebben geïnteresseerden de kans om het huis van hun dromen eerst een nachtje uit te proberen. Op deze manier kunnen ze ervaren hoe het is om in het huis te verblijven en dat geeft ze wellicht het laatste zetje om tot een definitieve aankoopbeslissing over te gaan’, aldus Nationale-Nederlanden op nu.nl.

Dit lijkt het ultieme voorbeeld van klantgericht denken en werken; oftewel een knap staaltje klantbeleving van deze spelers op de huis- en hypothekenmarkt. Wie wil er nou niet een nachtje proefslapen in zijn mogelijk nieuwe huis? De koper wil van de hoed en de rand weten en bovendien waar(de) krijgen voor zijn investering. In wezen is dit niets anders dan een proefrit maken voordat je een auto koopt. Het maakt het proces van een huis kopen meer transparant en kan de sleutel zijn tot een succesvol einde voor alle stakeholders.

Of dit inspelen op de wensen van de klant effect heeft is de vraag. Mocht je op de markt zijn voor een nieuw huis: op 17 oktober ben je uitgenodigd voor een pyjama party in je potentiële nieuwe huis. Neem je slaapzak en tandenborstel mee!


Tags: Customer experience, klantbeleving, klantgerichte organisatie, Nationale Huizennacht,
 
Logo Header Menu