Nieuws

1
augustus
2013
Dal Segno

Klantsegmentatie en vertaling naar bediening is ook een vak…


Beste klant,

Met trots informeren wij u over ons voorgenomen besluit u en andere klanten voortaan te classificeren en in segmenten in te delen. Hierbij gebruiken we demografische, geografische en seismografische kenmerken aangevuld met statische gegevens van gespecialiseerde onderzoeksbureau’s en databanken. Uit onze klantsegmentatie hebben wij mogen concluderen dat u behoort tot de categorie ‘Provincialen’. U woont namelijk niet in Amsterdam.

Vanuit onze ivoren toren kennen wij het klantsegment ‘Provincialen’ de volgende eigenschappen toe:

  • Gebrekkige kennis van de Nederlandse taal; spreekt korte zinnen;
  • U heeft een beneden-modaal tot modaal inkomen (man is bouwvakker, vrouw kapster);
  • Internet is nauwelijks in de provincie doorgedrongen; u zit nog op ISDN;
  • U heeft 2,2 kinderen (een jongen, een meisje en een beetje);
  • U gaat 1,5 keer per jaar op vakantie. Eén keer naar Center Parcs en eens in de vijf jaar een all-inclusive naar Paradise Resort in Kusadasi;
  • Uw kennis van complexe producten is gering; u weet amper hoe ’complex’ geschreven dient te worden;
  • U bent dom. Een handige verkoper verkoopt u alles. U bent de spreekwoordelijke eskimo die de koelkast koopt.

Wij gaan er vanuit dat bovenstaande kenmerken kloppen. Wij hebben immers altijd gelijk. Natuurlijk kent het klantsegment ‘Provincialen’ook zijn eigen tailor made bedieningsconcept. Dit betekent dat u dus binnen afzienbare tijd een adviseur (eigenlijk een verkoper) aan de deur verwachten.  Deze probeert u producten door de strot te duwen.

Met vriendelijke groet,

 

Jan Karelsen

Directeur Marketing


Tags: bedieningsconcept, klantbediening, klantsegmentatie,
 
Logo Header Menu