Nieuws

24
december
2014
Marjan Regelink

Kortingsacties: korting op service?

plaatje bij bediening

Kerst. De tijd van gezelligheid en eten. Veel eten. Het is de tijd van topdrukte bij slagers en supermarkten. En restaurants.

Tegenwoordig kun je via allerlei kortingssites en -acties elke dag in een ander restaurant eten tegen een sterk gereduceerd tarief. Je lijkt bijna wel gek als je nog voor de volle prijs ergens aan tafel schuift.

Zelf maak ik geregeld gebruik van Groupon. Maar ik ben er wel selectiever in geworden. Ooit dacht ik dat restaurants aan dit soort acties meededen om nieuwe klanten te trekken: nieuwe klanten laten kennismaken tegen een aantrekkelijke prijs en er voor zorgen dat deze klanten vervolgens terugkomen. Ook wanneer ze geen kortingscoupons hebben. Maar daar geloof ik na enkele teleurstellingen ondertussen niet meer in.

Zo was ik laatst met een klein gezelschap in een sterrenrestaurant waar we met een kortingsactie zouden gaan genieten van een 4-gangendiner. Allemaal liefhebbers van goed eten en als het goed is, mag het ook best wat kosten. Maar ja, zo’n kortingsactie laat je niet liggen!
Tot onze stomme verbazing en ergernis werden we echter behandeld als (op z’n zachtst gezegd) minder belangrijke klanten. Bediening slecht, eten matig en een beleefd afscheid zat er niet in. Want wij waren dat gezelschap dat zo goedkoop at. Geen fijne kennismaking dus… Jammer, want als het allemaal goed was geweest, was ik hier vast wel teruggekomen. Ook tegen het volle tarief!

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor restaurants. Kennismakingsacties zijn heel gewoon in vele branches. Belangrijk is dat deze acties de klant dan ook laten ervaren wat je wilt dat ze ervaren. En dat er niet op kwaliteit en service wordt ingeboet omdat deze klanten op dat moment nog weinig waarde in euro’s vertegenwoordigen. In deze situaties moet juist naar de verwachte klantwaarde gekeken worden. Een kennismakingsaanbod draagt anders niet bij aan nieuwe, trouwe klanten.

Ik hoop dat klanten die gebruik maken van plastische chirurgie en botox-aanbiedingen wel met volle aandacht geholpen worden…


Tags: bediening, bedieningsconcept, customer centricity, Customer experience, Customer Value, klantbeleving, klantervaring, Klanttevredenheid, klantwaarde, waarde voor de klant, waarde voor de organisatie,
 
Logo Header Menu