Nieuws

11
december
2014
Dal Segno

Verandermanagement en Marketing

gereedschapskist voor marketing en verandermanagement

Regelmatig krijg ik de vraag waarom ik als marketeer eigenlijk Verandermanagement heb gestudeerd. De achterliggende gedachte bij die vraag blijkt vaak de veronderstelling te zijn dat Verandermanagement veel meer gaat over IT of grotere organisatiewijzigingen. Maar dat is niet zo. Marketing analyseert de veranderingen in de markt en kijkt hoe het aanbod kan aansluiten bij wat – nu of binnenkort – past bij de klant en de organisatie. Daar beginnen heel veel veranderingen. Verandermanagement gaat over het bewust begeleiden van elke wijziging binnen een organisatie hoe klein of omvangrijk dan ook.

Ik ben Verandermanagement gaan studeren, omdat ik in mijn werk als marketeer, leidinggevende en innovatiemanager merkte dat ik – voornamelijk op basis van boerenverstand – nieuwe producten/processen/systemen of wijzigingen in werkwijzen doorvoerde. Daarbij kon ik gebruik maken van de gereedschappen die ik al kende. Ik wilde echter meer methodes leren kennen zodat ik mijn gereedschap beter kon aanpassen op wat ik wilde bewerkstelligen. En ook, dat ik die op een bewuste manier kon toepassen, afgestemd op het type verandering, de omgeving en de stakeholders. Dus niet altijd gebruik maken van de hamer en schroevendraaier omdat dat het enige gereedschap was dat ik bij me had.

Inmiddels is het al weer enige jaren geleden dat ik die opleiding heb afgerond en heb ik met de bagage die ik bij mijn opleiding heb meegekregen al heel wat opdrachten bij diverse organisaties kunnen doen. Het blijft fascinerend om te merken dat veel aandacht uitgaat naar bepaalde methodes, of een blauwdruk ‘dit is waar we naar toe gaan’ van processen en systemen en eventueel marketing-communicatiemateriaal. Soms is de echte verandervraag nog niet duidelijk en vaak blijft de mens-kant van de verandering onderbelicht. De mens, management én team, zijn echter cruciaal bij het daadwerkelijk succesvol zijn en het boeken van resultaat. En omdat ik begrijp dat het pas echt overtuigend is als een échte leider dat zegt en niet een consultant, quote ik hierbij de heer Nota van Philips over een grote transitie bij Consumer Lifestyle. In een interview – vorige maand – zegt hij ook: “This experience has proved to me that the soft stuff is what really makes the hard stuff happen.”

Oproep!
Via deze weg wil ik dan ook alle directieleden, managers en marketeers oproepen om bewust om te gaan met de verandering die van de medewerkers verwacht wordt om de gewenste commerciële, marketing of business successen te boeken. Te beginnen met het goed vaststellen van de échte verandervraag. Ook wij bij Dal Segno werken graag met marketinggereedschappen die helpen om een organisatie(onderdeel) succesvol meer klantgericht te laten werken, zoals Customer Journey Mapping, Personas, Business Model Canvas, etcetera. We maken voor onze (potentiële) klanten de verandervraag én de benodigde ‘mens’-verandering inzichtelijk en verwerken dat inzicht in onze aanpak. Pragmatisch maar met een duurzaam succes!


Tags: customer centricity, Customer journey map, implementeren verandering, klantgericht, klantgerichte organisatie, marketing, marketing werkend maken, persona, verandermanagement,
 
Logo Header Menu