Nieuws

21
maart
2013
Ernst Siegert

Verwende klanten


Ik geef het toe: ik ben soms best een chaoot, ik ben niet helemaal bij met mijn administratie, mijn social media gebruik zou veel beter kunnen voor een jonge ondernemer en ik heb een van mijn kinderen wel eens laten wachten bij het kinderdagverblijf. Allemaal zaken die ik niet goed doe. Herstel: die ik in een ideale wereld anders zou kunnen doen.

Maar ik ben niet ideaal. Daar heb ik mee leren leven en daar maak ik me ook niet meer druk over. En ik heb noch de ambitie noch de illusie dat ik daar uniek in ben. Sterker nog: ik denk dat er weinig mensen zijn die het ideaal volledig invullen.

Hoe kan het dan toch dat we wel van anderen verwachten dat ze ideaal zijn? Hoe kan het dan toch dat we in onze rol van klant er zo maar van uitgaan dat onze leverancier (de bakker, de slager, de energieleverancier, de telco, de verzekeringsmaatschappij etc.) op al onze vragen en wensen passende antwoorden heeft. Waarom verwachten we van anderen gedrag dat we zelf niet laten zien?

Het antwoord is simpel: we vinden dat we in ons recht staan! Maar dat recht is niet formeel of juridisch. Nee; dat is gewoonterecht. Kennelijk is er een verwachting ontstaan die gebaseerd is op ervaringen uit het verleden of op ervaringen van anderen. En dat is dan maatgevend.

Gelukkig zijn we geen machines. En dat betekent dat niet altijd alles loopt zoals we dat verwachten. Ik ken me zelf. En ik kan me dus ook voorstellen dat mijn leverancier wel eens iets vergeet. Daar ben ik niet blij mee, maar ik kan er wel begrip voor opbrengen. Uiteindelijk resulteert dat in een betere relatie en betere dienstverlening. Mijn vrouw kan het bevestigen!


Tags: bediening, klanten, klantgedrag, leverancier, social media, verwachting,
 
Logo Header Menu