Nieuws

12
februari
2015
Han Pieter Mulder

Wie laat zich misleiden door disruptie?

EscherOmhoogOmlaag

Vanochtend wilde ik met de fiets naar de warme bakker. De buienradar vertelde mij dat er een flinke bui aan zou komen, een lelijke verstoring van mijn voornemen om via de frisse buitenlucht de geur van vers gebakken brood op te snuiven bij de bakker. Mijn ervaring is dat je op de fiets natter wordt dan lopend met een paraplu, dus ging ik te voet. In de frisse buitenlucht, de geur van vers gebakken brood genoten en nauwelijks nat geworden: missie geslaagd.

In mijn vorige blog schreef ik dat creativiteit de moeder van disruptive innovation is. Maar andersom is ook waar: met creativiteit vind je een antwoord op disruptive innovation.

Disruptive is leuk maar heeft ook iets tegenstrijdigs en betekent letterlijk verstoring. Veel verstorende innovaties  zijn jaren in ontwikkeling, zeker als het gaat om nieuwe technologieën. Vervolgens duurt het vaak een lange tijd voordat de betreffende technologie toegepast kan worden. En als de toepassing er dan is, is het niet vanzelfsprekend dat het een succes zal worden: het product of de dienst moet ook op de juiste wijze en op het juiste moment gebracht worden. De mate van ‘juistheid’ in deze wordt natuurlijk beoordeeld door de klant zelf.

Voordat de verstorende innovatie daadwerkelijk verstorend wordt hebben we er dus al lange tijd aan kunnen ‘wennen’ en erover kunnen nadenken. We hebben ons op de verstoring kunnen voorbereiden, en als je je kan voorbereiden op een verstoring, dan is het geen verstoring meer. Je gaat te voet naar de bakker met een paraplu bijvoorbeeld.

Hoe vreemd is het dan dat er complete bedrijven en bedrijfstakken ten onder gaan aan dit fenomeen? De problemen bij retailend Nederland zoals Blokker, V&D, Free Record Shop of Halfords komen voort uit een jaren durende verstoring in de markt: een combinatie van online, offline en veranderende klantwensen met een vleugje van een economische crisis.  Om welke redenen hebben zij zich dan niet kunnen voorbereiden? Is de voorbereiding ten onder gegaan in de buraucratie? Heeft men niet willen accepteren dat er ook iets opgegeven moest worden (Schumpeter riep het al)? Of ontbeerde de voorbereiding iedere vorm van creativiteit? Want met creativiteit vind je een antwoord op disruptive innovation. En creativiteit kun je begeleiden en zelfs planmatig aanpakken.  Hoe je dat doet?  In mijn volgende blog ga ik in op hoe wij onze organisatie positioneren in de huidige verstorende markten voor consultancy: het ontwikkellab.


 
Logo Header Menu