Nieuws

2
januari
2018
Marlou Houdijk

4 levensgrote mythes over innovatie

Innovatieheld worden! Grote mythes over innovatie

Innovatie is een hip onderwerp. Je doet eigenlijk niet meer mee als je niet ‘innoveert’, ‘disrupt’, ‘lean start-upt’, enzovoorts enzovoorts. Dus ik kan me zomaar voorstellen dat als je er toch nog één goed voornemen op na houdt, dat zou kunnen zijn om in 2018 een echte innovatieheld te worden. Maar er zijn best wat mythes over innovatie. Hoe kun je feiten van fictie onderscheiden, als eerste stap op jouw reis naar innovatieheldendom?

Mythe #1: Innovatie is alleen voor startups en de Googles van deze wereld

In de vakmedia zie je altijd dezelfde namen voorbij komen. Uber. Google. Airbnb. Apple. En ja, die clubs zijn heel bekend en doen ook echt wel vernieuwende dingen.

En waar het vroeger je grootste ambitie was om na je studie bij een corporate te starten, is het tegenwoordig het ideaal om bij een startup te werken. Nu kijken de corporates met een schuin oog naar wat er bij startups gebeurt en proberen eenzelfde sfeer te creëren, simpelweg de startup in te lijven, of zelf startup scenes te creëren.

Maar dat wil niet zeggen dat er op andere plekken niet geïnnoveerd wordt. Innovatie is niets meer of minder dan het neerzetten van een product, dienst of ervaring die in de ogen van de klant echt iets nieuws toevoegt. En dan op een manier waarmee je dat als bedrijf goed kunt realiseren en er ook nog wat geld aan kunt verdienen.

Dat kan ook op een non-descript bedrijventerrein, in een MKB organisatie. Juist vanuit een onderdeel van een grote corporate. Of bij een non-profit organisatie. Dus ook hele ‘normale’ mensen zoals jij en ik kunnen succesvol ‘innoveren’. Als je het maar voldoende aandacht geeft, goed kijkt naar wat je klant wil, en de juiste stappen doorloopt.

Mythe #2: Innovatie is voor grote ego’s

We kennen allemaal mensen als Steve Jobs en Elon Musk. Mensen die met hun visie de wereld veroveren en allerlei baanbrekende producten weten te realiseren. En, met hun wereldveranderende successen, ook een ego hebben dat daar bij past. Maar: innovatie in het echte leven is niet voor grote ego’s. Zeker, het helpt om een duidelijke visie te hebben. Groot te dromen. Door te blijven gaan (en douwen), no matter what.

Maar niet iedereen zit in zo’n positie, of heeft zulke mensen in de organisatie rondlopen. En dat is maar beter ook. Innovatie is een groepsproces. Als innovatieheld heb je allerlei mensen met verschillende expertises en inzichten nodig. Alle helden hebben een sidekick, of een reisgezelschap waar ze samen de uitdagingen op hun weg mee aangaan.

Het is zelfs eenrisico als innovatie een ego-ding gaat worden. Want als het gaat om een strijd tussen verschillende ego’s met verschillende agenda’s, wordt iedere vorm van vernieuwing uiteindelijk gesmoord in de interne politiek.

Mythe #3: Innovatie is alleen voor op de hei

Vaak wordt innovatie geassocieerd met brainstorms, het liefst tijdens ‘heidagen’. Met het bedenken van allerlei wilde ideeën en het plakken van veel post-its. Herkenbaar? Dan ken je waarschijnlijk ook het gevoel als je weer terug komt: de post-its verdwijnen vaak weer in de kast, of hangen aan de muur te verkleuren. En we gaan weer door met business as usual.

Als je succesvol wilt innoveren, moet innovatie juist onderdeel zijn van de normale routine. Steeds kijken hoe dingen beter kunnen, dat hoort ook bij je werk als marketeer of manager. En gaat het om ècht grote innovaties die de wereld voor je klanten veranderen, dan kun je het wellicht beter apart organiseren, met mensen diehier speciaal voor aangewezen zijn en geen last hebben van de dagelijkse targets die ook nog gehaald moeten worden. Voor iedere organisatie is er een passende oplossing om dit in te richten, maar doe jezelf één plezier: beperk het niet tot de hei.

Mythe #4: Innovatie wordt foolproof met de meest recente technieken

In het kielzog van alle startups wordt op veel plekken de ‘lean startup’ methode met bewondering bekeken. ‘Agile werken’ is het nieuwe adagium. Weg met de business strategie, waarbij we een jaar bezig zijn om een nieuw product te introduceren dat wellicht helemaal niet slaagt. We willen experimenten! Snel een product in de markt zetten waar je je eigenlijk nog een beetje voor schaamt, en dan kijken hoe de markt hier op reageert. En dat heeft zeker z’n voordelen. Maar soms helpt het wel om een idee te hebben waarom je iets in de wereld zet, wat en wie je ermee probeert te bereiken, en wat je concurrentie doet.

Het mooie is: je kunt de werelden van strategie en lean startup prima combineren. Als je eerst met elkaar een set uitgangspunten bepaalt, kun je veel gerichter innoveren. En als je daarna zo snel mogelijk toetst of je in de juiste richting zit door experimenten uit te voeren, kun je je succesratio verhogen. Het kan nog steeds zo zijn dat je idee simpelweg niet aanslaat en je weer terug moet naar de tekentafel. Maar als je er planmatig mee aan de slag gaat en met elkaar de uitgangspunten hebt bepaald, kun je de kans op succes zeker verhogen.

Innovatie als de heilige graal?

Bottomline: innovatie heeft een magisch aura om zich heen, het is de heilige graal van veel organisaties. Maar door er op een gestructureerde èn pragmatische manier mee om te gaan, is succesvol innoveren voor iedereen een stuk dichterbij.

Wil jij ook een innovatieheld worden? Dal Segno helpt mensen en organisaties op hun heldenreis. Als je je ene goede voornemen voor 2018 waar wilt maken, houd dan ons Innovation Heroes vijfluik in de gaten, boordevol met praktische tips & tricks, op LinkedIn en onze website.


Tags: held, innovatie, innovatieheld, mythe,
 
Logo Header Menu