Nieuws

21
december
2017
Kevin Hanemaaijer

Business strategie als kerstdiner: in drie stappen naar succes!

Kerst - klein

Nee! Kerststress komt om de hoek kijken. Want met wie vieren we het wanneer? Wat zijn dan de beste ingrediënten voor een spetterend kerstdiner? Als we Jamie Oliver, Sergio Herman of Yotam Ottolenghi mogen geloven is die stress helemaal niet nodig. Ze hebben allen een perfect kerstdiner en het ideale recept (stappenplan) om al het heerlijks op tafel te krijgen, zonder stress claimen ze… En toch is het geen garantie voor een gezellig kerstdiner.

En daarvoor zijn genoeg redenen: lust iedereen het wel, vorig jaar hadden we ook al zoiets, het is zoveel gedoe, ben ik zeker twee dagen aan het koken. En: brengt iedereen het juiste humeur en zin mee? Dus gooien we het allemaal overboord en grijpen we weer naar een ouderwets gourmetstel in het kader van “zoek het zelf maar uit”. Of is het meer in het kader van “doe het samen”?

Het ideale kerstdiner is eigenlijk hetzelfde als het formuleren van een ideale business strategie. Met de juiste ingrediënten en het perfecte stappenplan kan je een heel eind komen. In vakliteratuur en online zijn we het er met z’n allen best goed over eens hoe je op een gedegen manier naar een strategie toewerkt. Niet allemaal exact hetzelfde, maar veel variatie zit er niet in. Zien we dan iets over het hoofd? Misschien wel de belangrijkste succesfactor? Onze ervaring vanuit verschillende business strategie trajecten is dat juist de menselijk factor de sleutel naar succes is.

De menselijke factor: Succes door gezamenlijk commitment

Want je kunt wel mooi alle stappen volgens het boekje doorlopen, maar wat als de mensen die geacht worden een gezamenlijke strategie op te stellen elkaar eerder als last dan als lust ervaren? Wat als de bereidheid tot het delen van informatie beperkt is? Als wederzijds respect nog niet aanwezig is? En zelfs het geloof in een gezamenlijke strategie nog ontbreekt? Nou, dan is er een uitdaging…

Maar deze uitdaging is overbrugbaar. Juist door een brug te slaan ontstaat er een nieuwe dynamiek, die het bedrijf nieuwe successen kan brengen. Hoe? Eigenlijk is het heel eenvoudig.

  1. Breng de mensen fysiek bijeen

Wanneer mensen bij elkaar in één ruimte zitten, wekelijks een groot aantal uren met elkaar doorbrengen, beginnen ze elkaar beter te kennen. Hierdoor wordt de kans op wederzijds respect en sympathie vergroot. En is er een basis voor vertrouwen en samenwerking.

  1. Laat betrokkenen in wisselende samenstellingen samenwerken om informatie boven tafel te krijgen en inzichten te creëren

Samen deelnemen in workshops brengt mensen al meer naar elkaar, maar ze daadwerkelijk laten samenwerken en gezamenlijk noten laten kraken: dat zorgt voor echte kennismaking en integratie. En het realiseert inzichten dat gezamenlijk optrekken, afstemmen en samenwerken toch echt voor toegevoegde waarde zorgt om goede resultaten te boeken.

  1. Laat de verschillende vertegenwoordigers vertellen wat de sterke en minder sterke punten zijn van de afdeling/unit/bedrijfsonderdeel dat zij vertegenwoordigen

Door een kijkje in de keuken te geven van de verschillende bedrijfsonderdelen van de deelnemers ontstaat er inzicht in elkaars situatie. Begrip voor elkaar m.b.t. randvoorwaarden waar een ieder mee te dealen heeft en respect voor de zaken die goed gaan. Dit leidt uiteindelijk tot uitspraken: “misschien moeten we daar toch eens wat meer samen in optrekken om van elkaar te leren en samen een vuist te maken.”

Op deze manier is de weg naar een gezamenlijke strategie open en kan succesvol aan de toekomst gewerkt worden!

Fijne feestdagen!


Tags: business model, business strategie, klantgerichte organisatie, klantstrategie, samenwerking, verdienmodel,
 
Logo Header Menu